Synopsis:
Dekadens och derealisation
"Lindnäs" är inredd i dekadent jugendstil där den utspelar sig i en ruttnande herrgård hos en familj där något orealiserat ersatts av melankoli, infantilism och passivitet.
Den störda, förhindrade utvecklingen har präglat själva platsen där tiden tycks stå still och skönheten ter sig overklig och verkligheten främmande.
Familjeberättelsen rör sig över fyra somrar under Fortsättningskriget.
Till en början verkar kriget erbjuda frihet, liksom kärleken. Emie, den mellersta dottern i familjen, förälskar sig i en soldat trots att hon försöker motstå sina känslor - försöker motstå realiteten att lämnas.
Eero lär henne att eftersträva det vackra, han väcker henne - sen omkommer han och dramat, där prinsen dör ren i början, vecklar ut sig som en negativ saga mot bakgrund av somrarnas skärande vackra och alltför korta dramaturgi.
Det är en dramaturgi där slutet, upphörandet, hela tiden hägrar och som Lars von Triers "Melancholia" och Ulrika Nielsens "Undergången" lyser igenom, liksom "Sorg skall Elektra bära" och "Tre systrar".
Ansikte och landskap
Lindnäs har verklighetsbakgrund i min egen släkthistoria. Landskapet, som karaktärerna rör sig i, är mitt, skogen, stranden, stallet, syrénhäcken... näckrosen som växer i dyn där mina släktingar badat i hundra år lämnar mig aldrig. Arvet av depression och derealisation gör det inte heller.
Utöver detta upphöjda landskap har självporträtt som blandats med landskapsmålning, som hos Henrika Lax, Linn Ferström och Leonora Carrington, också gjort mig sällskap i skrivandet.
Sofia Aminoff
Antal roller:
min. 5
max. 10
Roller:
10
Rättigheter och kontaktuppgifter:
Rättigheterna bevakas av Colombine teaterförlag, info[at]colombine.se