Till början

Ay, Carmela!

Genrer: Drama
Tillkomstår: 2014
Språk: Svenska
Översättning: Ja
Längd: Helafton
Synopsis:
Detta manus är en översättning till svenska av José Sanchis Sinisterras pjäs ¡Ay, Carmela! från 1986 av Kristin Olsoni.

Ay, Carmela är en berättelse om skådespelarparet Carmela och Paulino som vi träffar i en erövrad by under Spanska inbördeskriget. Fascisterna tvingar dem att framföra sin föreställning, som en sista barmhärtighet, inför de internationella truppbrigader som ska avrättas påföljande morgon. Berättelsen tar sin början dagen efter denna föreställning och blir en fragmentarisk rekonstruktion, hopsatt genom tillbakablickar till en bild av vad som hänt föregående dag och natt.
Utdrag:
FÖRSTA AKTEN
Scenen ligger i mörker. Med ett klickande ljud tänds ett trist repetitionsljus. Snart dyker PAULINO upp, ovårdad och lätt vinglande, med en vinflaska i handen. Han betraktar scenen, tar en klunk, tar en ny överblick och går över scenen medan han knäpper upp gylfen, försvinner på andra sidan. Paus. Han kommer tillbaka, betraktar scenen på nytt, knäpper gylfen. Han får syn på en gammal grammofon i fonden, går dit och försöker få igång den. Den fungerar inte. Han tar skivan som ligger på skivtallriken, betraktar den och verkar ha lust att söndra den, men ändrar sig och lägger den tillbaka. Alltjämt på huk och med ryggen mot publiken tar han en klunk ur flaskan. Upptäcker en tygbit i ett annat hörn – och drar med yttersta fingerspetsarna fram den till hälften sönderbrända republikanska flaggan (röd,gul,violett).

PAULINO sjunger:
...
pero nada pueden bombas
rumba, la rumba, la rumba va
donde sobra corazón
ay Carmela, ay Carmela

På svenska bör texten givetvis anpassas till musiken, men lyder ungefär:
vi är brigadens soldater
tre färger förenar vår trupp
Ay Carmela! Ay Carmela!
Vår vilja gemensam för alla:
fascismen förinta för gott

(Han återvänder till grammofonen och täcker in den med flaggan. Medan han böjer sig låter han höra en ljudlig fjärt. Stannar upp ett ögonblick och sedan han avslutat handlingen reser han sig och avfyrar en serie avsiktliga fjärtar som låter som trumpetstötar. Flinar stillsamt, betraktar publiken över axeln, går fram till rampen, ställer sig i givakt och hälsar militäriskt. Ny fjärt. Lyfter höger hand till fascisthälsning och deklamerar:)

På änglarnas berg
av änglarna vaktad
sköts Jesus ihjäl
stenarna grät blod.
Men frukta inte, Moder,
Kastiljen är beväpnat,
Madrid är på väg.
Hör Spanien! Franco!
Den röda hydran dör
omringad av bajonetter
med strupen uppriven
och köttet blottat
mot himmelen rider Cid
i sin klarblå skjorta

(Ny fjärt. Paulino skrattar för sig själv. Plötsligt tycker han sig höra ett ljud bakom sig och hoppar till. Tänker reflexmässigt fly, men behärskar sig. i fonden syns ett blekt ljus, som om en dörr öppnats. Paulino kikar, skrämd): Vem är där?
(Carmela kommer in iklädd promenaddräkt)

CARMELA:
Hej Paulino!

PAULINO:
(lugnad)
Hej Car... (drar efter andan)
Carmela! Är du här?

CARMELA:
Som du ser.

PAULINO:
Det är inte möjligt. (tittar på flaskan) Jag har inte druckit just nånting...
Antal roller:
min. 2
max. 2
Roller:
Paulino
Carmela
Rättigheter och kontaktuppgifter:
Kristin Olsoni, epost: kristin.olsoni(at)kaapeli.fi och Suomen Näytelmäkirjailijaliitto, Sjötullsgatan 33 G, e-post: info(at)sunklo.fi